Szkolenie online

Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej w organizacji Lean

Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej w organizacji Lean

Terminy szkolenia

Opis szkolenia i cel

Zapytano trzech robotników w fabryce, co robią? Pierwszy odpowiedział, że maluje płaskowniki, drugi - że montuje ramę, trzeci - że buduje najlepszy kombajn w Europie.

Efektywna komunikacja wewnątrz firmy zwiększa zaangażowanie pracowników i zmniejsza ich opór wobec zmian, wręcz angażując ich w proces niekończącego się doskonalenia. Stanowi podstawę zasadniczych funkcji organizacji, takich jak sprawowanie kontroli, motywowanie oraz informowanie. Pracownicy, którzy wiedzą, co dzieje się w firmie, jakie są planowane działania i kto będzie za co odpowiedzialny, czują się szanowani i traktowani poważnie. Ich podejście do wykonywanych zadań jest wówczas znacznie bardziej solidne.

Dlaczego prawidłowa komunikacja jest ważna?
  1. Pracownicy muszą przekazywać efektywnie informacje, aby nawiązać wzajemne stosunki, w przeciwnym razie będą narażeni na stres, poczucie alienacji, rozczarowanie i odrzucenie przez innych.
  2. Nabywanie wiedzy od innych współpracowników i przełożonych oraz ciągłe uczenie się w oparciu o cudze doświadczenia ma znaczący wpływ na osiąganie sukcesów własnych.
  3. Umiejętności efektywnego komunikowania się w otoczeniu zawodowym pomagają w budowaniu kontaktów w atmosferze zaufania, otwartości i szacunku dla innych oraz siebie samego.
  4. Poznanie podstawowych technik komunikacji pozwala na obronę siebie w sytuacjach trudnych oraz radzenie sobie z atakiem, krytyką i odrzuceniem w kontaktach wewnątrz i na zewnątrz firmy.
  • rozwijanie pro aktywnych postaw interpersonalnych i komunikacyjnych w pracy liderów LEAN,
  • przekazanie niezbędnej wiedzy i trening umiejętności komunikacyjnych podnoszących efektywność w realizacji zadań wynikających z kultury organizacyjnej LEAN.

Warsztaty w praktyczny sposób przygotowują uczestników do pełnienia ról przywódczych pozwalających na budowanie dobrych relacji z pracownikami. Liczne ćwiczenia i przykłady uczą metodycznego rozwiązywania problemów w kontaktach międzyludzkich w firmie. Idea KAIZEN wymaga od liderów umiejętności eliminowania trudności związanych z wprowadzaniem ciągłych zmian. Dlatego warsztaty kształtują również umiejętności zapobiegania i rozwiązywania konfliktów wynikających z niezrozumienia celów, strachu przed „nieznanym” czy też wzajemnych animozji i niechęci.

Korzyści dla uczestników

  • znajomość metodyki rozwiązywania konfliktów w kontaktach międzyludzkich,
  • ukształtowanie u uczestników umiejętności zapobiegania konfliktów wynikających z niezrozumienia celów, strachu czy niechęci,
  • wiedza na temat autorytetu lidera Lean,
  • poznanie sztuki perswazji i przekonywania,
  • pozyskanie umiejętności do asertywnej odmowy.

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych - 2 dni

Program szkolenia

  1. Wprowadzenie:  
    • poznajmy się – „Interview” – zadanie interaktywne,
    • czym jest Lean?
    • nasze silne i słabe strony: „Mur kompetencji” w organizacji Lean,
    • profil kompetencji indywidualnych i zespołowych a koncepcja Kaizen,
    • Mini leksykon LEAN.
  2. Zbudowanie modelu porozumiewania się oraz zasad dobrej komunikacji w organizacji LEAN:
    • „Strategia firmy na rynku konkurencyjnym” – gra fabularyzowana,
    • strategia wspólnoty celów w organizacji LEAN,
    • definicja komunikacji interpersonalnej – zasady, cele,
    • źródła problemów rozbieżności w komunikacji – modele, wartości, przekonania,
    • typowe bariery komunikacyjne w organizacji LEAN – Jak odwrócić piramidę?
  3. Mentalność lidera KAIZEN: 
    • gracz czy ofiara? – doświadczenie z grawitacją – ćwiczenie na forum,
    • postawa i nastawienie – filary efektywności w Gemba,
    • budowanie pozytywnych relacji, jako fundament porozumienia,
    • umiejętność oddzielania ludzi od problemu – zmiana mentalności z poszukiwaczy winnych na odkrywców rozwiązań,
    • co decyduje o moim podejściu do zadań LEAN?
    • strefa wpływu czy strefa troski? – kluczowa umiejętność analizy sytuacji – przygotowanie do stosowania narzędzi rozwiązywania problemów wg LEAN.
  4. Kompetencje komunikacyjne w pracy liderów LEAN: 
    • „Sprawa kryminalna w odcinkach” – zadanie zespołowe,
    • odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów,
    • rola lidera – koordynatora Lean,
    • działanie na podstawie niepełnych informacji,
    • przekazywanie informacji - precyzja w konstruowaniu komunikatów,
    • test JOHARY – w którym oknie siedzisz? – szanse i zagrożenia w komunikacji lidera LEAN.
  5. Autorytet lidera Lean – czy można się tego nauczyć? 
    • „Test Millgrama” – rola komunikacji w budowaniu autorytetu,
    • komunikacja niewerbalna i jej wpływ na relacje z podwładnymi i przełożonymi,
    • atuty komunikacyjne w służbie liderów KAIZEN,
    • inteligencja emocjonalna – jak panować nad emocjami własnymi i wpływać na emocje innych?
    • test inteligencji emocjonalnej – zadanie na forum zespołu.
  6. Inteligencja społeczna w organizacji Lean:
    • podstawy pozytywnych relacji w pracy zespołów produkcyjnych,
    • zadanie symulacyjne – praca w podzespołach – wnioski do dalszej pracy,
    • postawa i nastawienie w sytuacjach konfliktowych,
    • jasne i konkretne cele i zadania jako podstawa efektywności,
    • nastawienie na realizację celów produkcyjnych i rozwiązywanie problemów,
    • oddziel człowieka od problemu.
  7. Komunikacja interpersonalna w praktyce: 
    • „Skomplikowana konstrukcja” – gra symulacyjna, zarządzanie informacją i efektywny przekaz,
    • kontakt na poziomie werbalnym,
    • spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
    • zakazane zwroty i wyrażenia w komunikacji zawodowej,
    • umiejętność dostosowania się do różnego stylu komunikacji podwładnych i przełożonych.
  8. Umiejętność słuchania i przekazywania informacji – sztuka perswazji: 
    • „Historia pewnego zwierzaka” – zadanie na forum,
    • aktywne słuchanie – nasza definicja,
    • dlaczego warto słuchać?
    • jak skutecznie perswadować?
    • parafraza i klaryfikacja, jako narzędzia precyzujące przekaz,
    • otwórz się i słuchaj! – scenki sytuacyjne.
  9. Zbieranie informacji:
    • umiejętność zadawania pytań – rodzaje pytań i ich zastosowanie,
    • odkrywanie potrzeb i kryteriów decyzyjnych rozmówcy,
    • zadawanie pytań – jako sposób na kierowanie rozmową i uwagą rozmówcy.
  10. Asertywność i empatia w pracy lidera KAIZEN: 
    • „Dramatyczny lot balonem” – strategiczne decyzje lidera i zespołu – zadanie symulacyjne,
    • zrozumieć drugą stronę – wejdź w buty podwładnego lub przełożonego,
    • typowe zwroty i zachowania empatycznego lidera,
    • zasady wyrażania własnego zdania w granicach nie naruszających praw i terytorium psychicznego innych ludzi,
    • budowa modelu wyrażeń asertywnych.
  11. Elementy komunikacji w praktyce LEAN:
    • zarządzanie wizualne czyli…?
    • 5S i zarządzanie wizualne,
    • kanban w naszej firmie,
    • spotkania informacyjne w obszarach,
    • tablice i matryce informacyjne,
    • oznaczenia obszarów, komunikaty BHP,
    • gospodarka magazynowa, stany min i max, 
    • komunikacja w zespołach Kaizen,
    • przykłady zasad komunikacji zgodnych z Lean w naszej firmie.
  12. Jak komunikować w czasie wdrażania narzędzi Lean? – sztuka perswazji i przekonywania:
    • dlaczego powinniśmy przestrzegać zasad 5S?
    • jak wdrażać nowe standardy pracy?
    • korzyści dla firmy i pracowników przy realizacji koncepcji Kaizen,
    • co się stanie jeżeli nie wdrożymy skutecznego systemu sugestii w firmie?
    • jak możemy wygrywać z konkurencją ograniczając MUDA we własnych obszarach pracy?
    • narzędzia do diagnozy i rozwiązywania problemów – dlaczego musimy umieć z nich korzystać?
    • przezbrojenia wg SMED – co nam to daje?
    • sytuacje z mojego obszaru... - ćwiczenia.
  13. Trudny podwładny, trudny szef – czyli z życia zaczerpnięte:  
    • co się zdarzyło na jednym z wydziałów? – studium przypadku,
    • powody trudnych zachowań,
    • ludzie jak zwierzęta z bajki – rys psychologiczny (Od wściekłego psa po nieśmiałą łanię),
    • jak pracować z różnymi typami osobowościowymi?
    • scenki sytuacyjne – zamiana miejscami – podwładny/przełożony.
  14. „Mini Fabryka Lean” – gra symulacyjna:  
    • komunikacja wewnątrz i pomiędzy wydziałami w praktyce,
    • zdolność współdziałania na bazie poznanych zasad komunikacji.
  15. Podsumowanie i wnioski:  nad czym powinniśmy pracować?
    • zadanie do wykonania na przyszłe warsztaty,
    • ocena warsztatu i certyfikaty.

Harmonogram

Harmonogram Dzień 1 Dzień 2
Rejestracja uczestników 9:45 - 10:00  
Zajęcia 10:00 - 11:00 9:00 - 11:00
Przerwa 11:00 - 11:15 11:00 - 11:15
Zajęcia 11:15 - 13:00 11:15 - 13:00
Obiad 13:00 - 13:45 13:00 - 13:45
Zajęcia 13:45 - 15:00 13:45 - 15:00
Przerwa 15:00 - 15:10 15:00 - 15:10
Zajęcia 15:10 - 17:00 15:10 - 16:00

Formularz kontaktowy

Pobierz ofertę

pobierz ofertę:PDFDOC